Społeczno-ekonomiczne, środowiskowe
i techniczne uwarunkowania funkcjonowania
i rozwoju miejskiego transportu elektrycznego w Polsce
26.10.2021

Nakładem Wydawnictwa Springer ukazała się książka pt. “Innovations and Traditions for Sustainable Development. World Sustainability Series”, której redaktorami są Leal Filho W., Krasnov E.V., Gaeva D.V. Wśród rozdziałów znajduje się autorski artykuł dr. Marcina Połoma zatytułowany “Transformations of Trolleybus Transport in Belarus, Russia and Ukraine in 1990–2020“. Przy okazji badań nad przemianami systemów miejskiego transportu elektrycznego w Polsce przeanalizowano sytuację w krajach postkomunistycznych sąsiadujących z Polską. W pracy przedstawiono modele rozwoju i regresu sieci trolejbusowych w trzech krajach pozostających poza strukturami Unii Europejskiej.

08.08.2021

W czasopiśmie International Journal of Environmental Research and Public Health (MNiSW – 70 pkt., IF=3,390) ukazał się artykuł pt. Assessment of the Emission of Pollutants from Public Transport Based on the Example of Diesel Buses and Trolleybuses in Gdynia and Sopot, którego autorami są dr Marcina Połom i prof. Paweł Wiśniewski. Autorzy po raz pierwszy w literaturze przedmiotu podjęli próbę porównania rzeczywistych skutków eksploatacji autobusów spalinowych z silnikami diesla i trolejbusów w tych samym reżimie pracy w Gdyni i Sopocie.

05.08.2021

W prestiżowym czasopiśmie Energy Research & Social Science (MNiSW – 140 pkt., IF=6,834) wydawanym przez Wydawnictwo Elsevier ukazał się samodzielny artykuł dr. Marcina Połoma pt. E-revolution in post-communist country? A critical review of electric public transport development in Poland, w którym autor przeprowadził krytyczną analizę polskiej drogi do rozwoju elektromobilności w transporcie publicznym.

24.05.2021

W czasopiśmie Energies (MNiSW – 140 pkt., IF=2,702) wydana została samodzielna praca dr. Marcina Połoma, której autor analizuje przestrzenną dyfuzję technologii alternatywnych źródeł zasilania w trolejbusach w Europie w okresie 2010-2020. Praca została zatytułowa: Technology Development and Spatial Diffusion of Auxiliary Power Sources in Trolleybuses in European Countries.

20.05.2021

W czasopiśmie Energies (MNiSW – 140 pkt., IF=2,702) ukazał się artykuł pt. Possibilities for Developing Electromobility by Using Autonomously Powered Trolleybuses Based on the Example of Gdynia, którego autorami są prof. M. Bartłomiejczyk i dr M. Połom. Autorzy przeanalizowali możliwość zwiększenia obsługi systemu komunikacyjnego trolejbusami z bateriami pokładowymi na przykładzie gdyńskiego systemu komunikacji trolejbusowej.

19.04.2021

W czasopiśmie Infrastructures indeksowanym w bazach Scopus i WoS ESCI ukazał się artykuł pt. Sustainable Use of the Catenary by Trolleybuses with Auxiliary Power Sources on the Example of Gdynia, którego autorami są dr hab. inż. M. Bartłomiejczyk i dr M. Połom. W artykule przeanalizowano sposób wykorzystania infrastruktury trakcyjnej w transporcie trolejbusowym i sposoby optymalizacji tych działań na przykładzie gdyńskiego systemu trolejbusowego.

03.04.2021

W czasopiśmie Sustainability (MNiSW – 70 pkt., IF=2,576) ukazał się artykuł dr. Marcina Połoma i dr. hab. Pawła Wiśniewskiego pt. Implementing Electromobility in Public Transport in Poland in 1990–2020. A Review of Experiences and Evaluation of the Current Development Directions, w którym podjęto analizie polityki transportowe w zakresie rozwoju elektromobilności w transporcie publicznym w Polsce w latach 1990-2020.

19.02.2020

Decyzją Rady Dyscypliny Geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna Uniwersytetu Gdańskiego, w dniu 19.02.2020 r. dr Paweł Wiśniewski uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w dyscyplinie Geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna.
Pozostała część zespołu naukowego projektu życzy dr. hab. Pawłowi Wisniewskiemu dalszych sukcesów naukowych!

19.12.2019

W prestiżowym czasopiśmie Journal of Clenaer Production (IF=6,395) ukazał się artykuł współautorstwa prof. Mikołaja Bartłomiejczyka zatytułowany “The reduction of auxiliaries power demand: The challenge for electromobility in public transportation”.

Artykuł dostępny jest na stronie internetowej czasopisma oraz w zakładce Publikacje.

19.09.2019

W dniach 16-29 września 2019 r. dr Marcin Połom przebywa na stażu krótkookresowym pod opieką Dyrektora Instytutu Geografii Słowackiej Akademii Nauk w Bratysława – dr. Daniela Michniaka. W trakcie pobytu na Słowacji dr Połom odbywa szereg spotkań naukowych z pracownikami Instytutu Geografii SAV, a także przeprowadza badania porównawcze w zakresie funkcjonowania miejskiego transportu zelektryfikowanego w Bratysława, Koszycach i Preszowie. W dniu 19.09.2019 r. dr M. Połom wygłosił dla pracowników IG SAV wykład pt. “Quo vadis trolejbusy? Directions of develelopment of electric urban transport in Poland”.


28.06.2019

Decyzją Rady Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, w dniu 27.06.2019 r. dr inż. Mikołaj Bartłomiejczyk uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk technicznych z zakresu inżynierii lądowej i transportu.
Pozostała część zespołu naukowego projektu życzy dr. hab. Mikołajowi Bartłomiejczykowi dalszych sukcesów naukowych!

10.05.2019

W dniach 9-10.05.2019 r. członkowie zespołu projektowego wzięli udział w IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. “Problemy i wyzwania geografii komunikacji” w Łodzi, która została zorganizowana przez pracowników Uniwersytetu Łódzkiego i Komisję Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego.
Dr Marcin Połom zaprezentował referat projektowy zatytułowany: “Ograniczenia i szanse rozwoju miejskich systemów transportu elektrycznego w Polsce na podstawie Programu Rozwoju Elektromobilności”.

06.05.2019

Dr inż. Mikołaj Bartłomiejczyk wziął udział w 11. Międzynarodowej Konferencji Naukowej “Transbaltica 2019: Transportation Science and Technology”, która odbyła się w dniach 2-3.05.2019 r. na Politechnice Wileńskiej na Litwie. W ramach konferencji dr. inż. M. Bartłomiejczyk przedstawił współautorski referat (z dr. Marcinem Połomem) zatytułowany: “Dynamic Charging of Electric Buses as a Way to Reduce Investment Risks of Urban Transport System Electrification”.
Efektem udziału w konferencji będzie publikacja pokonferencyjna indeksowana w bazie Web of Science, która została przyjęta do druku po pozytywnych recenzjach. Preprint publikacji dostępny jest w zakładce Publikacje.

15.04.2019

W dniach 8-12.04.2019 r. dr Marcin Połom wziął udział w ramach programu Erasmus+ w stażu krótkookresowym, który spędził na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Konstantyna Filozofa w Nitrze na Słowacji. W drodze powrotnej do Polski uczestniczył w spotkaniu projektowym w Instytucie Geografii Słowackiej Akademii Nauk, gdzie odbyły się konsultacje naukowe w ramach grantu z dr. Danielem Michniakiem (dyrektorem Instytutu) i dr. Vladislavem Szekely.

10.02.2019

W numerze 21(4)/2018 Prac Komisji Geografii Komunikacji PTG został opublikowany artykuł naukowy dr. Marcina Połoma, który powstał w ramach niniejszego grantu. Artykuł został zatytułowany: “Trends in the development of trolleybus transport in Poland at the end of the second decade of the 21st century”. Z artykułem można zapoznać się w zakładce Publikacje lub na stronie .

Projekt "Społeczno-ekonomiczne, środowiskowe i techniczne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju miejskiego transportu elektrycznego w Polsce" finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach programu Sonata 12, nr 2016/23/D/HS4/03085